Lapunk folyamatosan nyomon kíséri a Beruházási Ügynökség BMSK Zrt. megvalósításában épülő Nemzeti Atlétikai Stadion munkálatait, amelynek kivitelezésén a ZÁÉV Zrt. és a Magyar Építő Zrt. alkotta konzorcium dolgozik.
A fővárosi Rákóczi híd és a Csepel-sziget északi csücske közötti területen épülő új sportkomplexum szerkezetépítési feladatait három cég látja el alvállalkozóként: az Épszerk-Pannónia Invest Építőipari Kft., a Bayer Construct Zrt., valamint a Gedi Építő Kft.
Legutóbbi cikkünkben már érintettük a komplexumhoz kapcsolódó - „Robinson hídnak” is nevezett - osztószigeti gyalogoshíd munkálatait, melynek kivitelezését a konzorcium alvállalkozójaként a Hídépítő Zrt. végzi, míg a híd tervezője a Speciálterv Építőmérnöki Kft. A gyalogoshíd tanulmány-, engedélyezési- és kiviteli terveit a Napur Architect Kft. megbízásából, a gyártmány és a technológiai terveket az Hídépítő Zrt. megbízásából a Speciálterv Kft. készítette el. Az acélszerkezetek gyártásáért és szereléséért pedig az Acélhidak Kft. felel. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszék független statikai ellenőrzést végez.
Pál Gábor, a Speciálterv Kft. felelős tervezője és Kemenczés András projektvezető tájékoztatta lapunkat a gyalogoshíd legérdekesebb előkészítő munkáiról.
A Robinson hidat 65 méter magas karcsú pilonra függesztik
A Dél-Pest és Csepel között a ráckevei Duna-ág torkolata felett megvalósuló gyalogos és kerékpáros híd sportrendezvények alkalmával a sportolókat szállító kisebb járművek átvezetését is szolgálja majd. A híd egy egypilonos ferdekábeles hídszerkezet acél anyagú pilonnal és ferde kábelekre függesztett acél főtartóval. A merevség növelés céljából a pilont és a főtartó egyes részeit kibetonozva készítik. Az így kialakuló innovatív, világviszonylatban is ritka úgynevezett hibrid szerkezet a híd teherbírását növeli és dinamikai tulajdonságait javítja.
A műtárgy hivatalos neve "osztószigeti gyalogoshíd". A felelős tervező elárulta, az osztósziget egy vízépítési műszaki fogalom, amelyet a ráckevei Duna-ág két csatornáját elválasztó, részben mesterséges létesítményre használnak.
„Egyes források szerint e szigetet Robinson-szigetnek is hívják. A Robinson híd egy tervezői kezdeményezés arra, hogy a híd az "osztószigeti híd"-nál érdekesebb nevet kapjon”
– osztotta meg Pál Gábor.
A híd méreteivel kapcsolatban Kemenczés András elmondta, járófelületének szélessége 7 méter lesz, az alaprajzilag íves hídpálya hossza 168 méter, mely 53 darab kábellel lesz egy 65 méter magas karcsú pilonra felfüggesztve.
„A hídpálya középen nem támaszkodik le, a ferde, kifelé dőlő pilont 3 darab hátrakötő kábel fixálja a szigeten épülő alaptesthez”
– tette hozzá.
Transzparens hídszerkezet kihívásokkal
A híd szerkezetét transzparens, légies forma jellemzi. „A pilon magas és karcsú, méltó ellenpontja a szomszédban létesülő terjedelmes stadionnak. Szimbólumrendszerében férfi-nő eklektika rivalizál a tömegekben” – részletezték a tervezők, majd azt is elárulták, egy ilyen karcsú szerkezet tervezése és építése sok kihívást tartogat.
„A szerkezet építése minden nagy Duna-híd építésénél ismert problémát magában hordoz; vízben és víz felett építést, acélszerkezetek nagy pontosságú gyártását és szerelését, majd a kábeles szerkezet feszítését és finomhangolását."
"A karcsúság okán a szerkezet dinamikailag rendkívül érzékeny, ezért rezgéscsillapítók beépítése is szükséges, amelyek behangolása a Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki kar Hidak és Szerkezetek Tanszékével közösen valósul meg”
– összegezték a tervezők.
A hídról készült videó itt megtekinthető: