Alig pár hete számolt be lapunk a Beruházási Ügynökség BMSK Zrt. megvalósításában és a ZÁÉV Zrt., valamint a Magyar Építő Zrt. alkotta konzorcium munkájával létrejövő Nemzeti Atlétikai Központ mellett épülő új gyalogos-kerékpáros híd tervezésének részleteiről. A Robinson hídnak is nevezett hidat Dél-Pest és Csepel között a Ráckevei-Soroksári Duna-ág (RSD) torkolata felett alakították ki.
Fordulóponthoz érkeztek a híd megvalósítása során, hiszen október 27-én megtörtént a műtárgy dinamikus próbaterhelése.
A Speciálterv Kft. mérnökei egy - az osztószigetre telepített, magas pilonra felfüggesztett, ferdekábeles - híd változatot terveztek. A híd megvalósításán a konzorcium alvállalkozójaként a Hídépítő Zrt. dolgozott, míg az acélszerkezetek gyártásáért és szereléséért az ACÉLHIDAK Kft. felelt.
A szokványos gyalogos és kerékpáros igények mellett a sportrendezvények alkalmával a sportolókat és a szervezőket szállító kisebb, elektromos járművek átvezetését is szolgálja a Robinson híd.
Kényelmi szempontból is megvizsgálták a hidat
A híd statikus próbaterhelése korábban történt meg, ennek alkalmával a hídra szerelt szenzorokkal mért és adott terhelésből fakadó adatokat hasonlították össze a tervezés során – a Speciálterv mérnökei és a Budapesti Műszaki Egyetem munkatársai által - előre kiszámolt adatokkal. Mivel a helyszíni mérések alátámasztották a számítási adatokat – köztük a híd kihajlásai, feszültségei tekintetében – sikeres próbaterhelés valósulhatott meg.
A dinamikus próbaterhelés több turnusban zajlott, először 10, majd 20, végül 50 fő részvételével vizsgálták a híd rezgését, melynek során a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar hallgatói is részt vettek. A terhelést végzők összesen 23 különböző elrendezés szerint, rendezett lépésekkel haladtak át a hídon, reprezentálva egy hídon sétáló, kocogó vagy futó embertömeg hídra gyakorolt hatását.
Eközben a szerkezeten elhelyezett gyorsulásmérő berendezésekkel mérték a híd dinamikus jellemzőit (a szerkezet hajlító, csavaró, valamint keresztirányú rezgéseihez tartozó saját frekvenciákat) és a szerkezeten keletkező maximális gyorsulásokat - az előre meghatározott gyalogoscsoportok különböző sebességgel való áthaladásának hatására. A próbaterhelés során a hídra telepítendő monitoring-rendszer műszereit is felhasználták.
A mérések elvégzését követően elemezték az egyes futamok által keltett gyorsulásokat és a mért értékek felhasználásával a vonatkozó előírásoknak megfelelően kategorizálták a hidat.
A próbaterhelés során a híd rezgését kényelmi szempontból is megvizsgálták, ekkor 4-5 fő értékelte a híd komfort minőségét egy 1-től 10-ig terjedő skálán. A szubjektív komfortérzet-vizsgálatban a felszerelt rezgéscsillapítók működését tesztelték; az eredmények kiértékelése alapján - szükség esetén - elvégzik a hídon korábban elhelyezett dinamikus csillapító berendezések pontos beállításait annak érdekében, hogy a hídszerkezet komfortfokozata a tervezett maximális mértékű legyen.
A próbaterhelés sikerét mutatja, hogy a hídszerkezeten a számításoknak megfelelő viselkedést tapasztaltak, vagyis a hídszerkezet dinamikai viselkedése megfelelő volt, a kitűzött maximális komfortfokozatot teljesítette.